Anders organiseren


 

De drie j's

Het vertrekpunt van het kenniscentrum is de patiëntenzorg; de vraag van de patiënt. Het doel is de juiste zorgvraag, op het juiste moment bij de juiste zorgverlener. Dit noemen we de drie j's. Niet alle klachten waarvoor patiënten bellen zijn zo complex dat een academisch geschoolde huisarts die moet behandelen. Waarom niet andere professionals inzetten die net zo'n goede zorg kunnen bieden?

 

Uitgaan van deskundigheid

Wij willen optimaal gebruik maken van de kwaliteiten van doktersassistenten, praktijkondersteuners en andere medewerkers. Hoewel onze focus, op verzoek van de het ministerie van VWS, ligt op de VS en PA is dat niet de enige doelgroep waar wij ons op richten. Niet iedere huisartsenpraktijk of organisatie is geholpen met een VS of PA. Soms kan met een kleine uitbreiding in het takenpakket van de doktersassistent een probleem relatief eenvoudig worden opgelost.

 

Andere vormen van taakherschikking

Ook de niet-patiëntgebonden taken van een huisarts kunnen herschikt worden. Huisartsen besteden een deel van hun tijd bijvoorbeeld aan financiën, personeelsmanagement, overleg met zorgverzekeraars of automatisering. Praktijkmanagers, ICT bedrijven of zorggroepen kunnen deze werkzaamheden overnemen. Het kenniscentrum richt zich alleen op het herverdelen van patiëntgebonden taken.

 

Noodzaak

De huisarts krijgt meer werk. Nederlanders worden ouder en hebben vaak meer chronische aandoeningen tegelijkertijd. De overheid wil dat burgers zolang mogelijk thuis blijven wonen en daar zorg  krijgen. We moeten de huisartsenzorg anders inrichten willen patiënten een beroep kunnen blijven doen op de huisarts.

Hebt u een vraag?